RAPORT PODSUMOWUJĄCY STARANIA SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
- Szczegóły
RAPORT PODSUMOWUJĄCY STARANIA SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE(SzPZ)/PRZEDSZKOLA PROMUJĄCEGO ZDROWIE (PPZ) O NADANIE CERTYFIKATU WOJEWÓDZKIEGO
INFORMACJE PODSTAWOWE O SZKOLE/PLACÓWCE:
Pełna nazwa szkoły/przedszkola/placówki |
Szkoła Podstawowa nr 12 z Oddziałami Integracyjnymi |
W przypadku zespołu szkół proszę wpisać, której szkoły dotyczy raport |
|
Szkoła: (właściwe podkreślić) |
· ubiega się certyfikat wojewódzki · ubiega się o wznowienie certyfikatu wojewódzkiego · ubiega się o certyfikat krajowy |
Adres (ulica, nr, kod, miejscowość) |
Ul. Lelewela 140, 64-920 Piła |
Gmina
|
Piła |
Powiat
|
pilski |
Telefon |
672158148 |
Adres mailowy szkoły/placówki |
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. |
Adres mailowy koordynatora |
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. |
Strona www szkoły |
www.sp12.net.pl |
Imię i nazwisko dyrektora |
Marcin Borowicz |
Imię i nazwisko koordynatora |
Małgorzata Piosik |
Imiona i nazwiska członków zespołu ds. SzPZ/PPZ |
1. nauczyciele: Małgorzata Piosik, Karolina Bereda, Joanna Szczepaniak, Krystyna Zawacka, Anna Kochanek-Dąbruś, Agnieszka Adaszak-Pawlikowska, Wioletta Błaszak, Ewa Kiżewska, Monika Workowska, Marta Rybkowska, Anna Jankowska, Joanna Śmigaj, Ewa Pływaczyk, Alina Kordek, Joanna Wodzińska-Milcz, Dobrosława Tritt, Maciej Bydołek, Anna Thomas, Małgorzata Wucens, Elżbieta Kłysz, Aleksandra Dominiczak, Kamila Niśkiewicz, Małgorzata Sprawska, Wiesława Kozłowska. 2. rodzice: Agnieszka Biernacka 3. uczniowie: współpraca z samorządem szkolnym 4. pracownicy niepedagogiczni: Grażyna Majda 5. inne osoby: Marta Markowska, Iwona Flis |
Data podjęcia uchwały o przystąpieniu do programu |
14.09.2016 r. |
CZĘŚĆ I
(obejmuje okres ostatnich trzech lat)
- WYNIKI DIAGNOZY:
1. Narzędzia użyte do diagnozy w ostatnich trzech latach (wymienić):
· Rok szkolny 2016/2017 Ø Narzędzia: ankieta; obserwacja; wywiad; rozmowa; sprawozdania; wymiana uwag, spostrzeżeń i własnych doświadczeń; analiza wytworów pracy uczniowskiej; · Rok szkolny 2017/2018 Ø Narzędzia: ankieta; obserwacja; wywiad; rozmowa; sprawozdania; wymiana uwag, spostrzeżeń i własnych doświadczeń; analiza wytworów pracy uczniowskiej; · Rok szkolny 2018/2019 Ø Narzędzia: ankieta; obserwacja; wywiad; rozmowa; sprawozdania; wymiana uwag, spostrzeżeń i własnych doświadczeń; analiza wytworów pracy uczniowskiej; · Rok szkolny 2019/2020 W dniu 6.07.2020 r. zaproponowano przedłużenie okresu przygotowawczego o rok (ze względu na sytuację pandemiczną w kraju) · Rok szkolny 2020/2021 Ø Narzędzia: ankieta; obserwacja; wywiad; rozmowa; sprawozdania; wymiana uwag, spostrzeżeń i własnych doświadczeń; analiza wytworów pracy uczniowskiej;
2. Wyniki diagnozy - wyłonione problemy w ostatnich trzech latach (wymienić wszystkie wyłonione):
· Rok szkolny: 2016/2017 Ø Wyłonione problemy: obojętność w relacjach koleżeńskich · Rok szkolny: 2017/2018 Ø Wyłonione problemy: zmniejszone poczucie bezpieczeństwa z powodu zwiększonej liczby uczniów w szkole · Rok szkolny: 2018/2019 Ø Wyłonione problemy: nadużywanie urządzeń telekomunikacyjnych i używek zwłaszcza przez uczniów klas VII i VIII · Rok szkolny 2019/2020 W dniu 6.07.2020 r. zaproponowano przedłużenie okresu przygotowawczego o rok (ze względu na sytuację pandemiczną w kraju) · Rok szkolny 2020/2021 Ø Wyłonione problemy: zmniejszenie poczucia bezpieczeństwa, stosowanie agresji/przemocy wobec innych, uzależnienia.
|
- OPIS PROBLEMÓW PRIORYTETOWYCH:
Wyłonione w ostatnich trzech latach problemy priorytetowe (wymienić):
· Rok szkolny 2016/2017 Wyłoniony problem priorytetowy: zmniejszenie podstawowych zachowań empatycznych w relacjach między uczniami, · Rok szkolny 2017/2018 Wyłoniony problem priorytetowy: zwiększona ilość uczniów zaburzyła poczucie bezpieczeństwa u młodszych uczniów · Rok szkolny 2018/2019 Ø Wyłoniony problem priorytetowy: uzależnienie od różnych używek (alkohol, papierosy, siecioholizm, dopalacze · Rok szkolny 2019/2020 W dniu 6.07.2020 r. zaproponowano przedłużenie okresu przygotowawczego o rok (ze względu na sytuację pandemiczną w kraju) · Rok szkolny 2020/2021 |
- SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANÓW DZIAŁAŃ SZPZ/PPZ MAJĄCYCH NA CELU ROZWIĄZANIE PROBLEMU PRIORYTETOWEGO:
· Rok szkolny 2016/2017 Ø Działania podjęte dla rozwiązania problemu priorytetowego: obchody Dnia Niepełnosprawności, przygotowanie paczek bożonarodzeniowych, akcja „Antydepresyjna Szkoła”, „Dzień Autyzmu”, „Dzień Kropki”, projekt ‘Klasa z empatią” · Rok szkolny 2017/2018 Ø Działania podjęte dla rozwiązania problemu priorytetowego: spotkania z policjantem dla uczniów klas młodszych , spotkania z przedstawicielami Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej, · Rok szkolny 2018/2019 Ø Działania podjęte dla rozwiązania problemu priorytetowego: spotkanie z p. Wróbel „Bezpieczne dzieciaki”, Ośrodek Profilaktyki Uzależnień w Pile pt. „Spójrz inaczej”, prelekcja „Zachowania ryzykowne”, „Światowy Dzień Rzucania Palenia” · Rok szkolny 2019/2020 Ø W dniu 6.07.2020 r. zaproponowano przedłużenie okresu przygotowawczego o rok (ze względu na sytuację pandemiczną w kraju) · Rok szkolny 2020/2021 Ø Działania podjęte dla rozwiązania problemu priorytetowego: spotkanie z p. Wróbel „Bezpieczne dzieciaki”, Ośrodek Profilaktyki Uzależnień w Pile pt. „Spójrz inaczej”, prelekcja „Zachowania ryzykowne”, „Światowy Dzień Rzucania Palenia”, „Dzień bezpiecznego Internetu”.
|
- INFORMACJA NA TEMAT MONITOROWANIA SAMOPOCZUCIA SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ/PRZEDSZKOLNEJ/PLACÓWKI:
· Rok szkolny 2016/2017 Ø Sposób monitorowania: ankieta dla uczniów nt. respektowania norm społecznych, obserwacja, analiza wytworów prac uczniów Ø Wyniki monitorowania: pozytywne · Rok szkolny 2017/2018 Ø Sposób monitorowania: ankieta dla uczniów nt. respektowania norm społecznych, obserwacja, analiza wytworów prac uczniów Ø Wyniki monitorowania: pozytywne · Rok szkolny 2018/2019 Ø Sposób monitorowania: ankieta dla uczniów nt. respektowania norm społecznych, obserwacja, analiza wytworów prac uczniów Ø Wyniki monitorowania: pozytywne · Rok szkolny 2019/2020 · Rok szkolny 2020/2021 Ø Sposób monitorowania: ankieta dla uczniów ,rodziców, nauczycieli nt. respektowania norm społecznych, obserwacja, analiza wytworów prac uczniów Ø Wyniki monitorowania: pozytywne |
- PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ UJĘTYCH W PLANACH SZPZ/PPZ (narzędzia, wnioski):
· Rok szkolny 2016/2017 Ø Narzędzia użyte do ewaluacji: analiza sprawozdań, dokumentacji i dziennika szkolnego Ø Wnioski z ewaluacji: kontynuacja działań Ø Korzyści z podjętych działań: wzrost wiedzy i świadomości środowiska szkolnego · Rok szkolny 2017/2018 Ø Narzędzia użyte do ewaluacji: analiza sprawozdań, dokumentacji i dziennika szkolnego Ø Wnioski z ewaluacji: kontynuacja podjętych działań z naciskiem na relacje wśród młodzieży starszej Ø Korzyści z podjętych działań: poprawa samopoczucia, bezpieczeństwa i wiedzy uczniów na temat stosunków międzyludzkich · Rok szkolny 2018/2019 Ø Narzędzia użyte do ewaluacji: analiza sprawozdań, dokumentacji i dziennika szkolnego Ø Wnioski z ewaluacji: potrzeba utrzymania obecnego stanu stosunków międzyludzkich w szkole, objęcie szczególnym nadzorem młodzieży klas VII i VIII (pojawiające się sygnały kontaktów z używkami i siecioholizmu) Ø Korzyści z podjętych działań: wzrost świadomości zagrożeń płynących z uzależnień i lekceważenia problemów zdrowotnych · Rok szkolny 2019/2020 W dniu 6.07.2020 r. zaproponowano przedłużenie okresu przygotowawczego o rok (ze względu na sytuację pandemiczną w kraju) · Rok szkolny 2020/2021 Ø Narzędzia użyte do ewaluacji: analiza sprawozdań, dokumentacji i dziennika szkolnego Ø Wnioski z ewaluacji: 1. Należy wzmocnić współpracę z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych - zmobilizować ich do częstych kontaktów ze szkołą, szczególnie rodziców uczniów stwarzających problemy. 2. Kontynuować pedagogizację rodziców, wybierając tematykę zgodnie ze zdiagnozowanymi problemami klasowymi. Ustalić harmonogram tych spotkań na cały rok i umieścić go na stronie internetowej szkoły. 3. W pracy z uczniem nierespektującym przyjętych norm i zasad ściśle współpracować ze wszystkimi nauczycielami. 4. Zwiększyć uwagę nauczycieli dyżurujących na miejsce szczególnie niebezpieczne w szkole. 5. Należy zawsze i konsekwentnie reagować na niewłaściwe zachowania uczniów, przejawy przemocy, agresji. 6. Konsekwentnie wzmacniać zachowania uczniów, którzy respektują przyjęte normy i reguły - nagradzać właściwie zachowujące się dzieci. 7. Kontynuować współpracę z instytucjami wspomagającymi pracę szkoły (Policja, Straż Miejska, Sąd Rodzinny, MOPS, Straż Pożarna, Zespół Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych). 8. Systematycznie przypominać reguły zachowania oraz konsekwentnie wymagać od uczniów ich przestrzegania. 9. Kontynuować pracę nad wyeliminowaniem przypadków przezywania, wyśmiewania, obrażania oraz wulgarnego słownictwa wśród uczniów poprzez: tematykę lekcji wychowawczych, zaproszenie specjalistów do pracy w zakresie profilaktyki agresji słownej i fizycznej, nieustanne podkreślanie, że przemoc słowna i inna niesie za sobą prawne konsekwencje. 10. Kształtować właściwe postawy i wskazywać wzorce zachowań. 11. Uwzględnić tematykę kształtowania postaw i respektowania norm społecznych w planach pracy na rok szkolny 2021/2022. Ø Korzyści z podjętych działań: 1. Uczniowie czują się w szkole (podczas nauki zdalnej/stacjonarnej) bezpiecznie; lubią chodzić 2. Wychowawcy/nauczyciele zapoznali uczniów z prawami i obowiązkami uczniów. 3. Uczniowie znają zasady zachowania (86%) i przestrzegają ich. 4. Według rodziców - uczniowie mają wiedzę na temat norm społecznych obowiązujących podczas zajęć zdalnych/stacjonarnych i przestrzegają ich, według nauczycieli – uczniowie nie respektują norm. 5. W szkole przestrzegane są następujące normy: dbanie o wspólne dobro, szacunek do innych, dążenie do zdobycia wiedzy, kultura osobista i higiena, tolerancja. 6. Według rodziców (53%), nauczycieli (65%) i uczniów klas III postawą dominującą w szkole jest koleżeństwo; według uczniów klas VII i VIII – obojętność (48%). 7. Według rodziców i nauczycieli negatywne zachowania występujące w szkole podczas nauki zdalnej to: uczniowie pisali na czacie na tematy niezwiązane z lekcją, grali na lekcjach, nie wyłączali mikrofonu przez co zakłócano lekcję innym, pojawianie się rodziców na lekcjach. 8. Nauczyciele niwelowali te zachowania poprzez: przypominanie „zasad organizacji zajęć online” 9. W opinii rodziców i nauczycieli szkoła jest miejscem, w którym uczniowie mają zapewnione poczucie bezpieczeństwa. 10. Uczniowie wskazują na najsłabiej funkcjonujące obszary zapewniające bezpieczeństwo w szkole, są to: korytarze, boisko. 11. Uczniowie w większości przypadków nie dopuszczają się rażącego naruszania norm społecznych. Zdarzają się jednak przypadki niewłaściwych zachowań (zachowania ryzykowne). W szkole pojawiają się takie zachowania jak: przezywanie, wyśmiewanie, popychanie, poniżanie słowne. Po roku pracy, po przeprowadzeniu szeregu działań udało się nam zniwelować problem palenia papierosów 12. Źródłem wyżej wymienionych zachowań są inni uczniowie (najczęściej koledzy/koleżanki z klasy). 13. O zdarzeniach uczniowie rozmawiali z rodzicami, wychowawcą. 14. Uczniowie wykazują się empatią w stosunku do innych osób. 15. Analiza zapisów w dziennikach lekcyjnych wykazała, że zasady bezpieczeństwa w szkole zostały omówione z uczniami podczas godzin wychowawczych, na zajęciach przedmiotowych omówiono regulaminy pracowni i zasady BHP.
|
CZĘŚĆ II
- OPIS STOPNIA AKCEPTACJI ŚRODOWISKA DLA IDEI SZPZ (w tym stopień świadomości i zaangażowania Rady Pedagogicznej i rodziców):
Całe środowisko szkolne w pełni akceptuje działania zmierzające do realizacji zadań SZPZ. Rodzice angażują się w działania z nimi związane, młodzież rozumie potrzebę samorozwoju w tym względzie
i chętnie włącza się w proponowane akcje.
- IFORMACJA NT. SZKOLEŃ DLA (wymienić):
- Rady Pedagogicznej: „RODO i ochrona danych osobowych”, „Rodo i cyberbezpieczeństwo”,
„Jak rozmawiać z rodzicami?”, „ Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży” - uczniów: „Komunikacja interpersonalna, rozwiązywanie konfliktów, asertywność zagrożenie uzależnieniami”, „Szkodliwość palenia tytoniu”, „Jak mówić o prawach dziecka?”, „Bezpieczeństwo z Pyrkiem”, „Bezpieczeństwo na drodze”, „ Bezpieczeństwo w czasie ferii zimowych i wakacji”, „Internet bezpiecznie i mądrze”, „Zaplątani w sieci”, „Świat emocji”, „Wpływ narkotyków i nowych substancji psychoaktywnych na funkcjonowanie ludzkiego organizmu”, „Cyberprzemoc
i bezpieczeństwo w Internecie, zdrowy styl życia, profilaktyka uzależnień”, „Co zrobić żeby czuć się bezpiecznie?” - rodziców: „Depresja czy bunt nastolatka”, „Szkodliwość palenia tytoniu”, „Profilaktyka zagrożeń – ekran zagrożenie naszych czasów”, „Król Maciuś i prawa dzieci”, „Jak mówić o prawach dziecka?”, „Internet bezpiecznie i mądrze”
- pracowników administracji: „Jak mówić o prawach dziecka?”,
- Warsztaty dla uczniów klas I – VIII z zakresu profilaktyki uzależnień:
- Spotkanie z policjantami w klasach IV – VIII „Bezpieczeństwo w sieci” (29.09.2020, 06.10.2020)
- Spotkanie online z p. Iwoną Flis i M. Markowską nt. „Wsparcie psychologiczno – pedagogiczne
w szkole” (kwiecień 2021) - Spotkanie klas 7 z mł. asp. Olimpią Kubińską (KPP w Pile) nt. „Odpowiedzialność prawna po 13 roku życia” (maj 2021)
- Zajęcia z pedagogiem i psychologiem szkolnym w wymiarze jednego spotkania z każdą klasą
z zakresu radzenia sobie w sytuacjach trudnych (wspomagające rozwój ucznia w sferze emocjonalnej i społecznej): - zajęcia z psychologiem:
klasa 1a- Jesteśmy klasą, 17.05.2021,
klasa 1b- Jak radzić sobie w trudnościach spowodowanych pandemią, 19.05.2021,
klasa 1c- Jak radzić sobie w trudnościach spowodowanych pandemią, 19.05.2021,
klasa 2a- Pogadanka nt. emocji, 20.04.2021,
klasa 2b- Pogadanka nt. emocji, 19.04.2021,
klasa 2c- Przyjaciele tak nie robią, 2.11.2020,
klasa 3a- Jesteśmy klasą, 21.05.2021,
klasa 3b- Dbamy o swoje zdrowie, 5.03.2021,
klasa 3c- Zwracamy uwagę na uczucia innych osób, 9.03.2021,
klasa 4a- Dobre i złe samopoczucie, 22.04.2021,
klasa 4b- Koleżaństwo, dokuczanie, rozwiązywanie problemów, 12.10.2020,
klasa 4c- Dobre i złe samopoczucie, 21.04.2021,
klasa 5a- Czym się różnimy, 20.10.2020,
klasa 5b- Razem się uczymy i razem się bawimy, pogadanka z uczniami, 11.09.2020,
klasa 6a- Określanie własnych wartości, 7.10.2020,
klasa 6b- Określanie własnych wartości,22. 09.2020,
klasa 6c- Określanie własnych wartości, 1.10.2020,
klasa 7a- Kształtowanie mądrego dystansu, 1.02.2021,
klasa 7c- Koncentracja uwagi - wskazówki, 30.03.2021,
klasa 8b- Popełniamy błędy, 2.03.2021,
klasa 8c- Jak radzić sobie ze stresem przed egzaminem?, 29.04.2021
- zajęcia z pedagogiem:
klasa 8c – Mobbing wśród uczniów, 21.09. 2021,
klasa 8d – Mobbing wśród uczniów, 21.09. 2021,
klasa 7a – Mobbing, wyzywanie, wyśmiewanie, 02.10.2020,
klasa 7a – Moje emocje i uczucia, 19.10.2020,
klasa 8b – Moje emocje i uczucia, 19.10.2020,
klasa 6b – Poznajemy się lepiej – moje emocje, 19.10.2020,
klasa 6b – Co to jest konflikt i jakie sposoby znamy na łagodzenie konfliktów, 19.10.2020,
klasa 8d – Konsekwencje braku udziału w nauczaniu zdalnym, 23.10.2020,
klasa 1a – Szkolny kodeks dobrego zachowania, 27.10.2020,
- Zajęcia indywidualne i grupowe dotyczące właściwych zachowań.
- Spotkanie online dla rodziców i nauczycieli na temat zachowań ryzykownych:
- „Depresja i stany lękowe u dzieci” – prelekcja p. K. Giese – Szczap, 29.04.2021
- Dzień Rzucania Palenia Tytoniu „STOP papierosom”- realizacja programu antytytoniowej edukacji zdrowotnej ‘Bieg po zdrowie” – kl. IV. Ponadto odbyły się pogadanki, konkurs plastyczny „Plakat zachęcający do niepalenia tytoniu”.
- Święto Szkoły pod hasłem „Szkoła moją małą ojczyzną”.
- Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych pod hasłem „Uczmy się razem żyć”.
- Spotkanie online policjanta (mł. asp. Olimpia Kubińska, KPP w Pile) z rodzicami
i uczniami klas IV – VIII na temat „Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci” (w ramach Dnia Bezpiecznego Internetu).
- Kwiecień miesiącem eko-zdrowia pod hasłem „Piękna nasza Polska cała” (stworzenie TABLICY ZDROWIA – zadaniem uczniów było umieszczenie swoich propozycji, w jaki sposób można dbać o zdrowie np. ciekawostki, zdjęcia – zdrowego śniadania, podejmowanej aktywności fizycznej, przepisy na zdrowe posiłki, ciekawe artykuły lub filmiki). Ponadto uczniowie klas IV – VIII wykonali prezentację na temat piękna naszej ojczyzny, uwzględniając , jak w tych miejscach można zdrowo i aktywnie spędzić czas.
- Zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów.
W związku z sytuacją epidemiczną w naszym kraju i przejściem na kształcenie zdalne staraliśmy się mobilizować uczniów, rodziców i nauczycieli do większej aktywności fizycznej poprzez:
- „Wyniki - Wyzwania dla zdrowia”: wyzwanie polegało na monitorowaniu i rejestrowaniu swojej codziennej aktywności fizycznej np.: chodzenie, bieganie, jazda na rowerze/rolkach – minimum całej aktywności podczas wyzwania to około 25000 kroków (ok. 17.5 km);
- dla społeczności lokalnej na boisku szkolnym uruchomiono siłownię.
Wychowawcy raz w miesiącu realizowali na godzinie do dyspozycji wychowawcy następujące tematy dotyczące „Wychowania do wartości”:
miesiąc |
temat |
wrzesień 2020 |
Definiujemy pojęcie wartości. |
październik 2020 |
Jestem dobrym kolegą. |
listopad 2020 |
Szkoła moja małą ojczyzną. |
grudzień 2020 |
Na czym polega wzajemny szacunek i tolerancja? |
styczeń 2021 |
Odpowiadam za bezpieczeństwo swoje i innych. |
marzec 2021 |
Uczciwy, czyli jaki? |
kwiecień 2021 |
Savoir vivre na co dzień. |
maj 2021 |
Prawa i obowiązki członków rodziny. |
czerwiec 2021 |
Mój dowód tożsamości. |
WNIOSKI:
- We wszystkich klasach zrealizowano powyższe tematy. Uczniowie chętnie uczestniczyli
w zajęciach wychowawczych, zrozumieli jak ważne w życiu człowieka jest kierowanie się wartościami oraz zbudowali własny system wartości, którym chcieliby kierować się na co dzień. - Należy kontynuować zadania profilaktyczno – wychowawcze w formie harmonogramu dostosowane do rozpoznań w oparciu o diagnozę na rok szkolny 2021/2022.
REKOMENDACJE WYCHOWAWCÓW na rok szkolny 2021/2022:
- zdrowy styl życia,
- zdrowe odżywianie,
- sport, aktywność ruchowa w życiu człowieka,
- świadome - elementarne budowanie relacji,
- uczciwość w relacjach międzyludzkich,
- edukacja emocjonalna (radzenie sobie w sytuacjach trudnych, pokojowe rozwiązywanie konfliktów, umiejętność rywalizacji),
- ekologia, ratunek dla środowiska, jak żyć eko,
- savoir – vivre, kultura słowa, ubioru, zachowania,
- savoir – vivre w sieci,
- niebezpieczeństwo w cyberprzestrzeni,
- organizowanie spotkań ze specjalistami celem uwypuklenia problemów, budzenia świadomości i odpowiedzialności wśród uczniów.
- INFORMACJA NT. WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI:
- Wspólne organizowanie spotkań online z rodzicami – „Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne
w szkole” - Spotkanie online policjanta (mł. asp. Olimpia Kubińska, KPP w Pile) z rodzicami
i uczniami klas IV – VIII na temat „Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci” (w ramach Dnia Bezpiecznego Internetu).
- Spotkanie online dla rodziców i nauczycieli na temat zachowań ryzykownych:
- „Depresja i stany lękowe u dzieci” – prelekcja p. K. Giese – Szczap, 29.04.2021
- INFORMACJA NT. WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM:
- Organizowanie festynu z okazji Dnia Dziecka przy współpracy z Stowarzyszeniem Osób Niepełnosprawnych
- Współpraca ze Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną, Policją, Strażą Pożarną, Ośrodkiem Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie.
- Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Pile.
CZĘŚĆ III
PROGRAM EDUKACJI ZDROWOTNEJ - opis przebiegu i efektów z ewaluacji programu (pogram dołączyć do raportu, jako załącznik):
Program Szkoły Promującej Zdrowie został napisany w korelacji z Programem Profilaktycznym Szkoły, kalendarzem szkoły oraz zgodnie ze standardami promującej zdrowie. Edukacja zdrowotna stanowi ważny element programu nauczania i wychowania. Od wielu lat trwa współpraca ze Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Pile i wspólnie realizujemy różne programy.
W 2004 roku po raz pierwszy otrzymaliśmy certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie. Wśród efektów z ewaluacji programu możemy wymienić:
- wzrost wiedzy na temat zachowań ryzykownych;
- świadomość zagrożeń drogowych;
- znajomość sposobów aktywnego spędzania czasu;
- nawyk prawidłowego odżywiania;
- postawa asertywna odnośnie stosowania używek;
- wspólne organizowanie imprez;
- tolerancja i pomaganie osobom niepełnosprawnym.
W związku z sytuacją epidemiczną w naszym kraju i przejściem na kształcenie zdalne staraliśmy się mobilizować uczniów, rodziców i nauczycieli do większej aktywności fizycznej poprzez:
- tzw. „Wyniki - Wyzwania dla zdrowia”: wyzwanie polegało na monitorowaniu i rejestrowaniu swojej codziennej aktywności fizycznej np.: chodzenie, bieganie, jazda na rowerze/rolkach – minimum całej aktywności podczas wyzwania to około 25000 kroków (ok. 17.5 km);
- dla społeczności lokalnej na boisku szkolnym uruchomiono siłownię.
Wszystkie założone cele w okresie przygotowawczym
w latach 2016-2021 zostały zrealizowane – Załącznik nr 2
CZĘŚĆ IV
DOKUMENTACJA Z PRZEBIEGU PRACY SZPZ/PPZ (wymienić nazwy dokumentów):
- Karta zgłoszenia szkoły/ placówki do Wielkopolskiej Sieci Szkół Promującej Zdrowie
- Program Szkoły Promującej Zdrowie 2016-2019 (wydłużony o rok szkolny 2020/2021).
- Załącznik nr 1 i 2 do Programu Szkoły Promującej Zdrowie – okres przygotowawczy 2016-2019 (wydłużony o rok szkolny 2020/2021).
- Raporty roczne z wyników działań Szkoły Promującej Zdrowie (2016/2017, 2017/2018, 2018/2019, 2020/2021).
- Raport podsumowujący starania Szkoły Promującej Zdrowie o nadanie Certyfikatu Wojewódzkiego.
Podpis dyrektora: Podpis koordynatora ds.SzPZ/PPZ:
…………………………………. ………………………………………..
…………………………… …………………………………..
miejscowość data
* Wersję elektroniczną i papierową raportu proszę przesłać do właściwego koordynatora rejonowego oraz umieścić na stronie internetowej szkoły/placówki.
W przypadku zespołu szkół proszę przesłać raport dla każdego typu szkoły oddzielnie.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU DZIAŁAŃ SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE 2020/2021
- Szczegóły
RAPORT ROCZNY Z WYNIKÓW DZIAŁAŃ SZKOŁY/PRZEDSZKOLA/PLACÓWKI
w roku szkolnym 2020\2021
(sporządzony na podstawie Planu działań SZPZ/PPZ na dany rok szkolny)
Raport należy zamieścić na stronie internetowej szkoły i pozostawić przez okres 5 lat (proszę nie przesyłać do wojewódzkiego i rejonowych koordynatorów SZPZ).
Problem priorytetowy (przytoczyć z planu działań SZPZ/PPZ na dany rok szkolny): Na terenie szkoły lub w jej pobliżu pojawiły się następujące zachowania ryzykowne: stosowanie agresji/przemocy wobec innych, palenie papierosów, wagarowanie, uzależnienie cyfrowe.
Wyniki ewaluacji:
Cel zaplanowany (przytoczyć z planu działań SZPZ/PPZ na dany rok szkolny):Stworzenie klimatu sprzyjającemu zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów. Zwiększyć aktywność fizyczną uczniów, rodziców, nauczycieli i innych pracowników szkoły.
Kryterium sukcesu(przytoczyć z planu działań SZPZ/PPZ na dany rok szkolny):50% osób stwierdzi po roku, że podjęte działania przyczyniły się do zniwelowania zachowań ryzykownych, tj. stosowanie agresji/przemocy wobec innych, palenie papierosów, wagarowanie, uzależnienie cyfrowe. 50% osób stwierdzi po roku przeprowadzonych działań, że zwiększyło swoją aktywność fizyczną.
Jak sprawdzono, czy osiągnięto kryterium sukcesu? Ankieta dla rodziców, uczniów i nauczycieli.
Jeśli nie udało się osiągnąć kryterium sukcesu to dlaczego?: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Realizacja zadań |
|||
Nazwa zadania |
Kryterium sukcesu |
W jakim stopniu osiągnięto kryterium sukcesu? |
Czego nie udało się zrobić i dlaczego? |
Wszystkie zadania zostały zamieszczone i opisane w załączniku 1.
|
Wnioski (podsumowanie i interpretacja wyników ewaluacji): załącznik 2.
- Korzyści z działań (dla uczniów, szkoły, społeczności szkolnej):
- załącznik 2
- Trudności w realizacji działań:
W wyniku poczynionych obserwacji, rozmów i przeprowadzonych bilansów przez pielęgniarkę szkolną doszliśmy do wniosku, że sytuacja epidemiczna w kraju i nauka zdalna nie zwiększyła aktywności fizycznej uczniów, nauczycieli i rodziców.
ZAŁĄCZNIK 1
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU DZIAŁAŃ SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE 2020/2021
Podstawą założeń profilaktyczno - wychowawczych stał się jeden z kierunków polityki oświatowej na rok 2020/2021 oraz wnioski z analizy ankiet przeprowadzonych w maju 2020 roku wśród uczniów, nauczycieli i rodziców nt. kształtowania postaw
i respektowania norm społecznych oraz sprawozdań wychowawców klas z działań profilaktycznych w roku szkolnym 2019/2020.
Wszystkie zaplanowane działania zostały zrealizowane. Odbyły się :
- Warsztaty dla uczniów klas I – VIII z zakresu profilaktyki uzależnień:
- Spotkanie z policjantami w klasach IV – VIII nt. „Bezpieczeństwo w sieci” (29.09.2020, 06.10.2020)
- Spotkanie online z p. Iwoną Flis i M. Markowską nt. „Wsparcie psychologiczno – pedagogiczne w szkole” (kwiecień 2021)
- Spotkanie klas 7 z mł. asp. Olimpią Kubińską (KPP w Pile) nt. „Odpowiedzialność prawna po 13 roku życia” (maj 2021)
- Zajęcia z pedagogiem i psychologiem szkolnym w wymiarze jednego spotkania z każdą klasą z zakresu radzenia sobie w sytuacjach trudnych (wspomagające rozwój ucznia w sferze emocjonalnej i społecznej):
- zajęcia z psychologiem:
klasa 1a- Jesteśmy klasą, 17.05.2021,
klasa 1b- Jak radzić sobie w trudnościach spowodowanych pandemią, 19.05.2021,
klasa 1c- Jak radzić sobie w trudnościach spowodowanych pandemią, 19.05.2021,
klasa 2a- Pogadanka nt. emocji, 20.04.2021,
klasa 2b- Pogadanka nt. emocji, 19.04.2021,
klasa 2c- Przyjaciele tak nie robią, 2.11.2020,
klasa 3a- Jesteśmy klasą, 21.05.2021,
klasa 3b- Dbamy o swoje zdrowie, 5.03.2021,
klasa 3c- Zwracamy uwagę na uczucia innych osób, 9.03.2021,
klasa 4a- Dobre i złe samopoczucie, 22.04.2021,
klasa 4b- Koleżaństwo, dokuczanie, rozwiązywanie problemów, 12.10.2020,
klasa 4c- Dobre i złe samopoczucie, 21.04.2021,
klasa 5a- Czym się różnimy, 20.10.2020,
klasa 5b- Razem się uczymy i razem się bawimy, pogadanka z uczniami, 11.09.2020,
klasa 6a- Określanie własnych wartości, 7.10.2020,
klasa 6b- Określanie własnych wartości,22. 09.2020,
klasa 6c- Określanie własnych wartości, 1.10.2020,
klasa 7a- Kształtowanie mądrego dystansu, 1.02.2021,
klasa 7c- Koncentracja uwagi - wskazówki, 30.03.2021,
klasa 8b- Popełniamy błędy, 2.03.2021,
klasa 8c- Jak radzić sobie ze stresem przed egzaminem?, 29.04.2021
- zajęcia z pedagogiem:
klasa 8c – Mobbing wśród uczniów, 21.09. 2021,
klasa 8d – Mobbing wśród uczniów, 21.09. 2021,
klasa 7a – Mobbing, wyzywanie, wyśmiewanie, 02.10.2020,
klasa 7a – Moje emocje i uczucia, 19.10.2020,
klasa 8b – Moje emocje i uczucia, 19.10.2020,
klasa 6b – Poznajemy się lepiej – moje emocje, 19.10.2020,
klasa 6b – Co to jest konflikt i jakie sposoby znamy na łagodzenie konfliktów, 19.10.2020,
klasa 8d – Konsekwencje braku udziału w nauczaniu zdalnym, 23.10.2020,
klasa 1a – Szkolny kodeks dobrego zachowania, 27.10.2020,
- Zajęcia indywidualne i grupowe dotyczące właściwych zachowań.
- Spotkanie online dla rodziców i nauczycieli na temat zachowań ryzykownych:
- „Depresja i stany lękowe u dzieci” – prelekcja p. K. Giese – Szczap, 29.04.2021
- Dzień Rzucania Palenia Tytoniu „STOP papierosom”- realizacja programu antytytoniowej edukacji zdrowotnej ‘Bieg po zdrowie” – kl. IV. Ponadto odbyły się pogadanki, konkurs plastyczny „Plakat zachęcający do niepalenia tytoniu”.
- Święto Szkoły pod hasłem „Szkoła moją małą ojczyzną”.
- Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych pod hasłem „Uczmy się razem żyć”.
- Spotkanie online policjanta (mł. asp. Olimpia Kubińska, KPP w Pile) z rodzicami
i uczniami klas IV – VIII na temat „Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci” (w ramach Dnia Bezpiecznego Internetu).
- Kwiecień miesiącem eko-zdrowia pod hasłem „Piękna nasza Polska cała” (stworzenie TABLICY ZDROWIA – zadaniem uczniów było umieszczenie swoich propozycji, w jaki sposób można dbać o zdrowie np. ciekawostki, zdjęcia – zdrowego śniadania, podejmowanej aktywności fizycznej, przepisy na zdrowe posiłki, ciekawe artykuły lub filmiki). Ponadto uczniowie klas IV – VIII wykonali prezentację na temat piękna naszej ojczyzny, uwzględniając , jak w tych miejscach można zdrowo i aktywnie spędzić czas.
- Zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów.
W związku z sytuacją epidemiczną w naszym kraju i przejściem na kształcenie zdalne staraliśmy się mobilizować uczniów, rodziców i nauczycieli do większej aktywności fizycznej poprzez:
- tzw. „Wyniki - Wyzwania dla zdrowia”: wyzwanie polegało na monitorowaniu i rejestrowaniu swojej codziennej aktywności fizycznej np.: chodzenie, bieganie, jazda na rowerze/rolkach – minimum całej aktywności podczas wyzwania to około 25000 kroków (ok. 17.5 km);
- dla społeczności lokalnej na boisku szkolnym uruchomiono siłownię.
Wychowawcy raz w miesiącu realizowali na godzinie do dyspozycji wychowawcy następujące tematy dotyczące „Wychowania do wartości”:
miesiąc |
temat |
wrzesień 2020 |
Definiujemy pojęcie wartości. |
październik 2020 |
Jestem dobrym kolegą. |
listopad 2020 |
Szkoła moja małą ojczyzną. |
grudzień 2020 |
Na czym polega wzajemny szacunek i tolerancja? |
styczeń 2021 |
Odpowiadam za bezpieczeństwo swoje i innych. |
marzec 2021 |
Uczciwy, czyli jaki? |
kwiecień 2021 |
Savoir vivre na co dzień. |
maj 2021 |
Prawa i obowiązki członków rodziny. |
czerwiec 2021 |
Mój dowód tożsamości. |
WNIOSKI:
- We wszystkich klasach zrealizowano powyższe tematy. Uczniowie chętnie uczestniczyli
w zajęciach wychowawczych, zrozumieli jak ważne w życiu człowieka jest kierowanie się wartościami oraz zbudowali własny system wartości, którym chcieliby kierować się na co dzień. - Należy kontynuować zadania profilaktyczno – wychowawcze w formie harmonogramu dostosowane do rozpoznań w oparciu o diagnozę na rok szkolny 2021/2022.
REKOMENDACJE WYCHOWAWCÓW na rok szkolny 2021/2022:
- zdrowy styl życia,
- zdrowe odżywianie,
- sport, aktywność ruchowa w życiu człowieka,
- świadome - elementarne budowanie relacji,
- uczciwość w relacjach międzyludzkich,
- edukacja emocjonalna (radzenie sobie w sytuacjach trudnych, pokojowe rozwiązywanie konfliktów, umiejętność rywalizacji),
- ekologia, ratunek dla środowiska, jak żyć eko,
- savoir – vivre, kultura słowa, ubioru, zachowania,
- savoir – vivre w sieci,
- niebezpieczeństwo w cyberprzestrzeni,
- organizowanie spotkań ze specjalistami celem uwypuklenia problemów, budzenia świadomości i odpowiedzialności wśród uczniów,
ZAŁĄCZNIK 2
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
KSZTAŁTOWANIE POSTAW I RESPEKTOWANIE NORM SPOŁECZNYCH
przeprowadzonej w Szkole Podstawowej nr 12 z Oddziałami Integracyjnymi
im. Janusza Korczaka w Pile
Opracował zespół w składzie:
- Anna Kochanek – Dąbruś
- Aleksandra Dominiczak
- Kamila Niskiewicz
- Monika Workowska
- Agnieszka Kmiotek
- Dominika Rybicka
- Małgorzata Paradowska
- Małgorzata Piosik
Rok szkolny 2020/2021
- Przedmiot ewaluacji: Kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych w szkole.
- Cele ewaluacji:
- pozyskanie informacji na temat poczucia bezpieczeństwa w szkole wśród uczniów, nauczycieli
i rodziców oraz skali i typu zagrożeń występujących na terenie szkoły, - opracowanie wniosków do działań mających na celu zwiększenie wśród społeczności szkolnej respektowania norm społecznych i zmniejszenia/wyeliminowania zachowań niezgodnych
z normami społecznymi.
- Pytania kluczowe:
- Czy uczniowie znają swoje prawa i obowiązki oraz regulaminy obowiązujące w szkole?
- Czy uczniowie wiedzą, jakich zachowań się od nich oczekuje?
- Czy szkoła zapewnia uczniom bezpieczeństwo?
- Czy uczniowie czują się w szkole bezpiecznie?
- Czy są w szkole miejsca niebezpieczne?
- Jakich zachowań dotyczą identyfikowane przez uczniów zagrożenia? Z jakich źródeł pochodzą?
- Jakie negatywne zachowania występują w szkole najczęściej?
- Jaka postawa dominuje wśród uczniów?
- Metody prowadzonych badań:
- ankiety,
- obserwacja,
- analiza dokumentów.
- 5. Próba badawcza:
- uczniowie klas: III, VII i VIII,
- rodzice uczniów klas I – VIII,
- nauczyciele.
- Odbiorcy ewaluacji:
- dyrektor,
- nauczyciele,
- uczniowie,
- rodzice.
- Czas przeprowadzenia ewaluacji:maj 2021.
- 8. Sposób upowszechniania wyników raportu:
- prezentacja i dyskusja podczas zebrania rady pedagogicznej,
- prezentacja uczniom podczas godzin wychowawczych (najważniejsze informacje),
- prezentacja rodzicom na zebraniach (najważniejsze informacje),
- na stronie internetowej szkoły.
- Terminy przeprowadzenia czynności ewaluacyjnych:
- określenie przedmiotu ewaluacji, kryteriów, pytań kluczowych, wskazania metod i próby badawczej – sierpień 2020,
- przygotowanie narzędzi badawczych – kwiecień 2021,
- przebieg ewaluacji, zbieranie informacji – maj 2021,
- analiza wyników badań ewaluacyjnych – czerwiec 2021
- przygotowanie raportu ewaluacyjnego – czerwiec 2021,
- przedstawienie wyników ewaluacji na posiedzeniu rady pedagogicznej – czerwiec 2021.
- Charakterystyka terenu badań i grupy badawczej:
Ewaluację przeprowadzono w Szkole Podstawowej nr 12 z Oddziałami Integracyjnymi im. Janusza Korczaka w Pile. Badania przeprowadzono wśród uczniów klas trzecich, siódmych, ósmych, rodziców
i nauczycieli.
- Charakterystyka ewaluacji:
Niniejszy raport jest rezultatem ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w Szkole Podstawowej
nr 12 z Oddziałami Integracyjnymi im. Janusza Korczaka w Pile przez zespół ds. ewaluacji wewnętrznej. Zadaniem zespołu było przeprowadzenie ewaluacji wewnętrznej, która polegała na zaplanowanym zbieraniu oraz przetwarzaniu informacji o warunkach, przebiegu i skuteczności działań. Jej celem jest uzyskanie zobiektywizowanych wniosków w celu utrzymania, zaniechania bądź modyfikacji podlegających badaniu działań szkoły lub w celu zainicjowania nowych.
Zbierane informacje pochodziły z różnych źródeł – m.in. z ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców, nauczycieli. Analizie poddano również dokumentację szkolną, m.in. dzienniki lekcyjne, dziennik pedagoga, dziennik psychologa.
Zastosowanie różnorodnych metod badawczych oraz staranne zaplanowanie i przeprowadzenie ewaluacji zapewniły wysoki stopień wiarygodności wyników badań.
- Analiza wyników badan ewaluacyjnych: kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych
- analiza uwag uczniów w dzienniku elektronicznym:
Klasy III – ilość uwag negatywnych: 18
Klasy VII –VIII - ilość uwag negatywnych: 240
Uwagi uczniów dotyczyły:
- niedostosowania do zasad panujących na terenie szkoły,
- przeszkadzania na lekcji,
- agresji słownej w stosunku do rówieśników.
- analiza ilościowa interwencji psychologa i pedagoga:
maj 2020 |
- 48 |
maj 2021 |
około 70 |
- ankieta przeprowadzona wśród uczniów klas trzecich na temat bezpieczeństwa w szkole:
maj 2021 (w ankiecie wzięło udział 56 uczniów) |
- 93% uczniów czuje się bezpiecznie w szkole |
- ankieta przeprowadzona wśród uczniów klas siódmych i ósmych na temat bezpieczeństwa w szkole:
maj 2020 |
- 81% uczniów czuje się bezpiecznie w szkole (w ankiecie wzięło udział 21 uczniów) |
maj 2021 |
-78% uczniów czuje się bezpiecznie w szkole (w ankiecie wzięło udział 50 uczniów) |
- ankieta przeprowadzona wśród rodziców na temat bezpieczeństwa w szkole:
maj 2020 |
- 67% rodziców uważa, że w szkole jest bezpiecznie (w ankiecie wzięło udział 163 rodziców) |
maj 2021 |
-98% rodziców uważa, że w szkole jest bezpiecznie (w ankiecie wzięło udział 95 rodziców) |
- ankieta przeprowadzona wśród nauczycieli na temat bezpieczeństwa w szkole:
maj 2020 |
- 62% nauczycieli uważa, że w szkole jest bezpiecznie (w ankiecie wzięło udział 37 nauczycieli) |
maj 2021 |
- 100% nauczycieli uważa, że w szkole jest bezpiecznie (w ankiecie wzięło udział 43 nauczycieli) |
- PREZENTACJA SZCZEGÓŁOWA WYNIKÓW ANKIETY (% zestawienie)
Podsumowanie ankiety dla rodziców na temat bezpieczeństwa w szkole
Wypełnionych ankiet –95 (maj 2021)
- Czy podczas edukacji zdalnej/stacjonarnej Państwa dziecko czuje się bezpiecznie?
tak |
66% |
raczej tak |
32% |
raczej nie |
0% |
nie |
2% |
- Czy Państwa dzieci mają wiedzę na temat norm społecznych obowiązujących podczas zajęć zdalnych/stacjonarnych?
tak |
85% |
nie |
0 |
częściowo |
15% |
- Czy Państwa dziecko respektuje normy społeczne podczas edukacji zdalnej/ stacjonarnej?
tak |
85% |
nie |
0 |
nie wiem |
15% |
- Jakie zagrożenia oraz negatywne zachowania występują podczas edukacji zdalnej/ stacjonarnej?
nie zdarzyło się zakłócanie zajęć |
17% |
uczniowie nie włączali kamer na wyraźną prośbę nauczyciela |
25% |
uczniowie pisali na czacie na tematy niezwiązane z lekcją |
56% |
uczeń nie wyłączył mikrofonu przez co zakłócał lekcję innym |
24% |
uczeń robił zrzuty ekranu lub nagrywał zajęcia |
4% |
uczeń używał wulgarnego słownictwa |
5% |
ktoś spoza klasy wtargnął na zajęcia |
4% |
filmiki lub zdjęcia zostały opublikowane w Internecie |
1% |
pojawianie się rodziców na lekcjach |
15% |
granie na lekcji |
44% |
- Jakie działania wg Państwa wiedzy podejmowali n-le w celu zapobiegania zakłócaniu lekcji online/ stacjonarnej? (możliwość zaznaczenia kilku odp.)
przypomnienie „zasad organizacji zajęć online” w szkole |
62% |
wymaganie włączenia kamery |
25% |
wyłączenie czatu |
19% |
wyłączanie mikrofonu uczniom |
22% |
przeprowadzenie zajęć na temat bezpieczeństwa w Internecie |
20% |
powiadomienie rodziców, wychowawcy lub dyrekcji |
18% |
blokowanie tzw. „szybkiego dostępu” |
2% |
wpisywanie uwag |
14% |
zwracanie uwagi |
56% |
prośba o pozostanie po zajęciach |
11% |
usuwanie z lekcji |
4% |
nie podejmowano żadnych działań |
6% |
- Czy zgłasza Pani/Pan komuś niewłaściwe zachowania podczas nauczania zdalnego /stacjonarnego?
tak |
11% |
nie |
60% |
zależy od sytuacji |
29% |
- Jeżeli tak, to komu? (dopuszcza się możliwość wyboru kilku odpowiedzi)
wychowawcy |
75% |
pedagogowi |
8% |
psychologowi |
3% |
dyrekcji |
5% |
inne |
10% |
- Jeśli ma Pani/Pan jakieś uwagi lub propozycje dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa, proszę napisać. (nie wymaga uzupełnienia)
- Większa uwaga na starsze dzieci, jak się zachowują co do młodszych dzieci.
- Czy uczniowie chętnie, bez obaw i szczerze rozmawiają z Państwem o przejawach agresji i przemocy podczas nauki zdalnej/stacjonarnej?
tak |
81% |
nie |
19% |
- Czy w ciągu ostatniego roku zetknęliście się Państwo w swojej pracy z przejawami przemocy i agresji?
tak |
8% |
nie |
59% |
czasami |
11% |
nic o tym nie wiem |
21% |
- Gdzie uczniowie zetknęli się z przejawami agresji i przemocy?
na terenie szkoły |
17% |
poza szkołą |
3% |
podczas nauczania zdalnego |
7% |
nie mieliśmy takiego doświadczenia |
73% |
- Czy uczniowie wspominali Państwu o zachowaniach ryzykownych?
przemoc |
7% |
wagarowanie |
13% |
kradzież |
0 |
ucieczka z domu |
0 |
zażywanie środków odurzających |
2% |
zażywanie dopalaczy |
1% |
picie alkoholu |
5% |
palenie papierosów |
8% |
zażywanie leków uspokajających/nasennych/ przeciwbólowych |
0 |
uzależnienie cyfrowe (siecioholizm, fonoholizm) |
12% |
bulimia |
0 |
anoreksja |
0 |
żadnych z tych zachowań nie podejmują |
73% |
- Które, Państwa zdaniem, z podanych norm społecznych są przestrzegane w szkole? (kilka odp.)
dbanie o wspólne dobro |
67% |
szacunek do innych |
75% |
kultura osobista i higiena |
57% |
wystrzeganie się agresywnych zachowań (wulgaryzmów,wyśmiewania) |
46% |
pomoc słabszym, osamotnionym, młodszym |
39% |
dbanie o bezpieczeństwo (w tym bezpieczeństwo w sieci) |
47% |
dążenie do zdobycia wiedzy |
65% |
żadne z powyższych |
3% |
- Która z postaw, Państwa zdaniem, dominuje wśród uczniów w szkole?
koleżeństwo |
53% |
obojętność |
23% |
agresja |
1% |
nie wiem |
23% |
Podsumowanie ankiety dla nauczycieli na temat bezpieczeństwa w szkole
Liczba ankietowanych: 43 (maj 2021)
- Czy podczas edukacji zdalnej/ stacjonarnej, w Państwa odczuciu, uczniowie czują bezpiecznie?
tak |
37% |
raczej tak |
63% |
raczej nie |
0 |
nie |
0 |
- Czy uczniowie mają wiedzę na temat norm społecznych obowiązujących podczas zajęć zdalnych/stacjonarnych?
tak |
70% |
nie |
0 |
częściowo |
30% |
- Czy uczniowie respektują normy społeczne podczas edukacji zdalnej/ stacjonarnej?
tak |
14% |
nie |
74% |
nie |
5% |
nie wiem |
7% |
4.Jakie zagrożenia oraz negatywne zachowania występują podczas edukacji zdalnej/stacjonarnej?
nie zdarzyło się zakłócanie zajęć |
9% |
uczniowie nie włączali kamer na wyraźną prośbę nauczyciela |
47% |
uczniowie pisali na czacie na tematy niezwiązane z lekcją |
63% |
uczeń nie wyłączył mikrofonu przez co zakłócał lekcję innym |
56% |
uczeń robił zrzuty ekranu lub nagrywał zajęcia |
9% |
uczeń używał wulgarnego słownictwa |
14% |
ktoś spoza klasy wtargnął na zajęcia |
5% |
filmiki lub zdjęcia zostały opublikowane w Internecie |
0 |
pojawianie się rodziców na lekcjach |
65% |
granie na lekcji |
49% |
- Jakie działania podejmowała Pani/ Pan w celu zapobiegania zakłócaniu lekcji online/ stacjonarnej? (możliwość zaznaczenia kilku odp.)
przypomnienie „zasad organizacji zajęć online” w szkole |
79% |
wymaganie włączenia kamery |
7% |
wyłączenie czatu |
28% |
wyłączanie mikrofonu uczniom |
44% |
przeprowadzenie zajęć na temat bezpieczeństwa w Internecie |
47% |
powiadomienie rodziców, wychowawcy lub dyrekcji |
42% |
blokowanie tzw. „szybkiego dostępu” |
0 |
wpisywanie uwag |
23% |
zwracanie uwagi |
86% |
prośba o pozostanie po zajęciach |
19% |
nie podejmowano żadnych działań |
2% |
usuwanie z lekcji |
0 |
- Czy zgłasza Pani/Pan komuś niewłaściwe zachowania podczas nauczania zdalnego /stacjonarnego ?
tak |
51% |
nie |
2% |
zależy od sytuacji |
47% |
- Jeżeli tak, to komu? (dopuszcza się możliwość wyboru kilku odpowiedzi)
wychowawcy |
67% |
pedagogowi |
28% |
psychologowi |
7% |
dyrekcji |
9% |
rodzicom |
63% |
inne |
0 |
- Jeśli ma Pani/Pan jakieś uwagi lub propozycje dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa, proszę napisać. (bez wymagane uzupełnienia)
- dzieci w pracy zdalnej powinny być pod większą kontrolą rodziców/opiekunów prawnych;
- należy wielokrotnie wracać w rozmowach z uczniami do powyższych zagadnień.
- Czy uczniowie chętnie, bez obaw i szczerze rozmawiają z Państwem o przejawach agresji i przemocy podczas nauki zdalnej/stacjonarnej?
tak |
79% |
nie |
21% |
- Czy w ciągu ostatniego roku zetknęliście się Państwo w swojej pracy z przejawami przemocy i agresji?
tak |
7% |
nie |
33% |
czasami |
35% |
nic o tym nie wiem |
26% |
- Gdzie uczniowie zetknęli się z przejawami agresji i przemocy?
na terenie szkoły |
33% |
poza szkołą |
2% |
podczas nauczania zdalnego |
7% |
nie mieliśmy takiego doświadczenia |
58% |
- Czy uczniowie wspominali Państwu o zachowaniach ryzykownych?
przemoc |
21% |
wagarowanie |
12% |
kradzież |
0 |
ucieczka z domu |
0 |
zażywanie środków odurzających |
0 |
zażywanie dopalaczy |
0 |
picie alkoholu |
0 |
palenie papierosów |
2% |
zażywanie leków uspokajających/nasennych/ przeciwbólowych |
0 |
uzależnienie cyfrowe (siecioholizm, fonoholizm) |
23% |
bulimia |
2 |
anoreksja |
2% |
żadnych z tych zachowań nie podejmują |
58% |
- Które, Państwa zdaniem, z podanych norm społecznych są przestrzegane w szkole?
dbanie o wspólne dobro |
63% |
szacunek do innych |
60% |
kultura osobista i higiena |
70% |
wystrzeganie się agresywnych zachowań (wulgaryzmów,wyśmiewania) |
60% |
pomoc słabszym, osamotnionym, młodszym |
63% |
dbanie o bezpieczeństwo (w tym bezpieczeństwo w sieci) |
56% |
dążenie do zdobycia wiedzy |
74% |
żadne z powyższych |
0 |
- Która z postaw, Państwa zdaniem, dominuje wśród uczniów w szkole?
koleżeństwo |
65% |
obojętność |
26% |
agresja |
0 |
nie wiem |
9% |
Podsumowanie ankiety dla uczniów
KLASY 3
Liczba ankietowanych: 56 (maj 2021)
- Czy w szkole czujesz się bezpiecznie?
tak |
52 |
nie |
3 |
- Czy w szkole boisz się: (możesz zaznaczyć maksymalnie 3 odpowiedzi)
złej oceny |
33 |
ośmieszania, poniżania |
21 |
pobicia, popychania, kopania |
23 |
usłyszenia od nauczyciela złej opinii o sobie |
21 |
- Czy doświadczyłeś/aś agresji ze strony innych uczniów?
tak |
25 |
nie |
30 |
- Czy doświadczyłeś/aśze strony innych uczniów: (możesz zaznaczyć maksymalnie 3 odpowiedzi)
bicia lub kopania |
14 |
poniżania słownego (wykrzykiwania obelg i wyzwisk) |
15 |
niszczenia ze złości Twoich rzeczy |
6 |
zastraszania i gróźb |
8 |
niczego z powyższych nie doświadczyłam/em |
20 |
inne (jakie?) |
0 |
- Czy kiedy użyto wobec Ciebie agresji mówiłeś/aśkomuś o tej sytuacji?
tak |
30 |
nie |
14 |
- Jeśli byłeś/aśofiarą przemocy, to z kim rozmawiałeś/aśo swoich przeżyciach?
z rodzicami |
21 |
z rodzeństwem |
4 |
z wychowawcą |
5 |
z pedagogiem szkolnym |
3 |
z kolegą lub koleżanką |
1 |
z inną osobą (jaką?) |
1 |
nie rozmawiałem/am z nikim |
1 |
nie byłem/am ofiarą przemocy |
31 |
- W jakich miejscach najczęściej zdarzają się akty przemocy w szkole i w jej pobliżu? (możesz zaznaczyć maksymalnie 3 odpowiedzi)
przystanek przy szkole |
2 |
szatnie w-f |
7 |
toalety |
8 |
korytarze |
18 |
sale lekcyjne |
5 |
boisko |
23 |
inne (jakie?) |
4 |
w szkole nie zdarzają się akty przemocy |
17 |
- Czy sprawcami agresji byli:
starsi koledzy/ koleżanki |
11 |
młodsi koledzy |
5 |
koledzy/ koleżanki z Twojej klasy |
16 |
- Która z postaw uczniów dominuje w szkole?
koleżeństwo |
41 |
obojętność |
6 |
agresja |
6 |
- Czy dyżury nauczycieli na przerwach (na korytarzu i w sali lekcyjnej) podnoszą Twoje poczucie bezpieczeństwa?
tak |
46 |
nie |
9 |
- Czy Ty dokonywałeś przemocy w szkole lub w jej okolicy?
tak |
17 |
nie |
38 |
- Jeśli tak, to działałeś:
sam |
14 |
w grupie |
15 |
- Jaka była forma przemocy?(możesz zaznaczyć maksymalnie 3 odpowiedzi)
przezywanie |
18 |
wyśmiewanie się |
6 |
zaczepianie |
9 |
szturchanie |
3 |
kopanie |
10 |
zabieranie jedzenia |
1 |
niszczenie rzeczy |
1 |
wymuszanie pieniędzy |
0 |
kradzieże |
0 |
straszenie pobiciem |
3 |
pobicie |
10 |
inne (jakie?) |
3 |
- Czy w szkole namawiano lub zmuszano Cię do agresji lub przemocy wobec innych:
tak |
8 |
nie |
48 |
- Czy łatwo Ci rozwiązywać konflikty z innymi?
tak, nie mam z tym trudności |
19 |
raczej tak |
24 |
zdecydowanie nie |
11 |
- Jeśli ktoś zaczyna Ci się zwierzać:
staram się zakończyć temat |
7 |
słucham, starając się jak najszybciej pocieszyć tę osobę i przejść na mniej emocjonalne tory rozmowy |
21 |
słucham ze szczerą uwagą |
21 |
17.Czy podczas edukacji zdalnej zdarzyło się, że:
poczułeś się urażony odezwaniem się kolegów do Ciebie |
1 |
ktoś wysłał sms, który Ci dokuczył |
12 |
ktoś komentował Twoje wypowiedzi na forum internetowym w taki sposób, że sprawił Ci przykrość |
4 |
zastraszał lub groził |
1 |
inne (jakie?) |
4 |
nie, nic takiego się nie wydarzyło |
38 |
18.Jeśli zdarzyło Ci się doświadczyć wymienionych wyżej zachowań, wymień proszę kto Ci to zrobił?
koledzy/ koleżanki z klasy |
17 |
koledzy/ koleżanki z innej klasy |
5 |
19.Czy zdarzyło Ci się wyzywać, obrażać inne osoby na czacie, komunikatorze internetowym?
tak |
5 |
nie |
32 |
KLASY 7 i 8
Liczba ankietowanych: 50 (maj 2021)
- Czy lubisz chodzić do swojej szkoły?
tak |
22 |
raczej tak |
44 |
raczej nie |
18 |
nie |
16 |
- Czy znasz zasady właściwego zachowania się w szkole?
tak |
86 |
nie |
4 |
częściowo |
10 |
- Czy przestrzegasz tych zasad?
zawsze |
50 |
czasami |
46 |
nigdy |
4 |
- Czy jako uczeń znasz swoje prawa i obowiązki?
tak |
98 |
nie |
2 |
- W jaki sposób poznałeś swoje prawa i obowiązki. Kto Cię z nimi zapoznał?
dyrektor |
0 |
wychowawca/nauczyciel |
94 |
kolega |
0 |
inna osoba (wpisz kto…) |
6 |
- Spośród wymienionych poniżej norm szkolnych, zaznacz te, które według Ciebie są najważniejsze (możesz zaznaczyć 3):
kultura osobista |
76 |
tolerancja |
74 |
aktywność na lekcjach |
4 |
odrabianie zadań |
8 |
szacunek wobec innych |
94 |
nieużywanie wulgaryzmów |
20 |
estetyczny wygląd |
12 |
postępowanie zgodnie ze statutem |
22 |
- Czy w Twojej szkole (podczas nauki zdalnej/stacjonarnej) występuje zjawisko agresji?
tak |
24 |
nie |
40 |
nie wiem |
36 |
- Czy podczas nauki zdalnej doświadczyłeś/aś agresji ze strony innych uczniów?
tak |
18 % |
nie |
82 % |
- Czy w szkole (podczas nauki zdalnej/stacjonarnej) czujesz się bezpiecznie?
tak |
78% |
nie |
22% |
- Czy w szkole boisz się: (możesz zaznaczyć maksymalnie 3 odpowiedzi)
złej oceny |
40 |
ośmieszania |
58 |
poniżania |
56 |
wymuszania pieniędzy |
4 |
usłyszenia od nauczyciela złej opinii o sobie |
46 |
nie ma takiej rzeczy |
14 |
inne |
10 |
- Czy doświadczyłeś/aś ze strony innych uczniów: (możesz zaznaczyć maksymalnie 3 odpowiedzi)
nie dotyczy |
56 |
wymuszania pieniędzy |
4 |
zmuszania do robienia czegoś poniżającego |
6 |
poniżania słownego (wykrzykiwania obelg i wyzwisk) |
42 |
zastraszania i gróźb |
12 |
inne (wpisz jakie) |
2 |
- Czy kiedy użyto wobec Ciebie agresji mówiłeś/aś komuś o tej sytuacji?
tak |
38 |
nie |
62 |
- Jeśli byłeś/aś ofiarą przemocy, to z kim rozmawiałeś/aś o swoich przeżyciach?
z rodzicami |
14 |
z rodzeństwem |
0 |
z wychowawcą |
4 |
z pedagogiem szkolnym |
0 |
z kolegą lub koleżanką |
10 |
nie rozmawiałem/am z nikim |
4 |
nie byłem/am ofiarą przemocy |
58 |
inne |
10 |
14 . Czy sprawcami agresji byli:
nie dotyczy |
66 |
starsi koledzy/ koleżanki |
10 |
młodsi koledzy |
0 |
koledzy/ koleżanki z Twojej klasy |
24 |
15 . Która z postaw uczniów dominuje w szkole?
koleżeństwo |
36 |
obojętność |
48 |
agresja |
16 |
- Czy Ty dokonywałeś przemocy w szkole (podczas nauki zdalnej/stacjonarnej) lub w jej okolicy
tak |
12 |
nie |
88 |
- Jeśli tak, to działałeś:
sam |
6 |
w grupie |
6 |
nie dotyczy |
88 |
- Jaka była forma przemocy?(możesz zaznaczyć maksymalnie 3 odpowiedzi)
przezywanie |
44 |
wyśmiewanie się |
22 |
zaczepianie |
24 |
szturchanie |
4 |
kopanie |
4 |
zabieranie jedzenia |
2 |
niszczenie rzeczy |
12 |
wymuszanie pieniędzy |
2 |
kradzieże |
2 |
straszenie pobiciem |
8 |
pobicie |
10 |
inne |
44 |
- Jakie zagrożenia oraz negatywne zachowania występują podczas nauki zdalnej:
nie zdarzyło się zakłócanie zajęć |
18 |
uczniowie nie włączali kamer na wyraźną prośbę nauczycieli |
12 |
uczniowie pisali na czacie na tematy niezwiązane z lekcją |
8 |
uczeń nie wyłączył mikrofonu, przez co zakłócał lekcję innym |
14 |
uczeń robił printscreen lub nagrywał zajęcia |
2 |
uczeń używał wulgarnego słownictwa |
12 |
pojawianie się rodziców na lekcji |
8 |
granie na lekcji |
26 |
- Czy w szkole (lub jej okolicach) namawiano lub zmuszano Cię do:
palenia papierosów |
6 |
picia alkoholu |
0 |
próbowania narkotyków |
0 |
agresji lub przemocy wobec innych |
2 |
nie dotyczy |
92 |
- Czy znasz osoby ze swojej grupy wiekowej, które podejmują przedstawione poniżej zachowania ryzykowne? (wskaż maksymalnie 3, które ich dotyczą)
przemoc |
26 |
wagarowanie |
28 |
kradzież |
6 |
ucieczka z domu |
2 |
zażywanie środków odurzających |
10 |
zażywanie dopalaczy |
2 |
picie alkoholu |
30 |
palenie papierosów |
46 |
zażywanie leków uspokajających/nasennych/ przeciwbólowych |
4 |
uzależnienie cyfrowe (siecioholizm, fonoholizm) |
10 |
bulimia |
2 |
anoreksja |
2 |
żadnych z tych zachowań nie podejmują |
42 |
22.Czy łatwo Ci rozwiązywać konflikty z innymi?
tak, nie mam z tym trudności |
22 |
raczej tak |
66 |
zdecydowanie nie |
12 |
23.Jeśli ktoś zaczyna Ci się zwierzać:
staram się zakończyć temat |
12 |
słucham, starając się jak najszybciej pocieszyć tę osobę i przejść na mniej emocjonalne tory rozmowy |
36
|
słucham ze szczerą uwagą |
52 |
WNIOSKI
- Uczniowie czują się w szkole (podczas nauki zdalnej/stacjonarnej) bezpiecznie; lubią chodzić
do szkoły.
- Wychowawcy/nauczyciele zapoznali uczniów z prawami i obowiązkami uczniów.
- Uczniowie znają zasady zachowania (86%) i przestrzegają ich.
- Według rodziców - uczniowie mają wiedzę na temat norm społecznych obowiązujących podczas zajęć zdalnych/stacjonarnych i przestrzegają ich, według nauczycieli – uczniowie nie respektują norm.
- W szkole przestrzegane są następujące normy: dbanie o wspólne dobro, szacunek do innych, dążenie do zdobycia wiedzy, kultura osobista i higiena, tolerancja.
- Według rodziców (53%), nauczycieli (65%) i uczniów klas III postawą dominującą w szkole jest koleżeństwo; według uczniów klas VII i VIII – obojętność (48%).
- Według rodziców i nauczycieli negatywne zachowania występujące w szkole podczas nauki zdalnej to: uczniowie pisali na czacie na tematy niezwiązane z lekcją, grali na lekcjach, nie wyłączali mikrofonu przez co zakłócano lekcję innym, pojawianie się rodziców na lekcjach.
- Nauczyciele niwelowali te zachowania poprzez: przypominanie„zasad organizacji zajęć online”
w szkole, zwracanie uwagi.
- W opinii rodziców i nauczycieli szkoła jest miejscem, w którym uczniowie mają zapewnione poczucie bezpieczeństwa.
- Uczniowie wskazują na najsłabiej funkcjonujące obszary zapewniające bezpieczeństwow szkole, są to: korytarze, boisko.
- Uczniowie w większości przypadków nie dopuszczają się rażącego naruszania norm społecznych. Zdarzają się jednak przypadki niewłaściwych zachowań (zachowania ryzykowne). W szkole pojawiają się takie zachowania jak: przezywanie, wyśmiewanie, popychanie, poniżanie słowne. Po roku pracy, po przeprowadzeniu szeregu działań udało się nam zniwelować problem palenia papierosów
i wagarowania.
- Źródłem wyżej wymienionych zachowań są inni uczniowie (najczęściej koledzy/koleżanki z klasy).
- O zdarzeniach uczniowie rozmawiali z rodzicami, wychowawcą.
- Uczniowie wykazują się empatią w stosunku do innych osób.
- Analiza zapisów w dziennikach lekcyjnych wykazała, że zasady bezpieczeństwa w szkole zostały omówione z uczniami podczas godzin wychowawczych, na zajęciach przedmiotowych omówiono regulaminy pracowni i zasady BHP.
REKOMENDACJE:
- Należy wzmocnić współpracę z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych - zmobilizować ich do częstych kontaktów ze szkołą, szczególnie rodziców uczniów stwarzających problemy.
- Kontynuować pedagogizację rodziców, wybierając tematykę zgodnie ze zdiagnozowanymi problemami klasowymi. Ustalić harmonogram tych spotkań na cały rok i umieścić go na stronie internetowej szkoły.
- W pracy z uczniem nierespektującym przyjętych norm i zasad ściśle współpracować ze wszystkimi nauczycielami.
- Zwiększyć uwagę nauczycieli dyżurujących na miejsce szczególnie niebezpieczne w szkole.
- Należy zawsze i konsekwentnie reagować na niewłaściwe zachowania uczniów, przejawy przemocy, agresji.
- Konsekwentnie wzmacniać zachowania uczniów, którzy respektują przyjęte normy i reguły - nagradzać właściwie zachowujące się dzieci.
- Kontynuować współpracę z instytucjami wspomagającymi pracę szkoły (Policja, Straż Miejska, Sąd Rodzinny, MOPS, Straż Pożarna, Zespół Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych).
- Systematycznie przypominać reguły zachowania oraz konsekwentnie wymagać od uczniów ich przestrzegania.
- Kontynuować pracę nad wyeliminowaniem przypadków przezywania, wyśmiewania, obrażania oraz wulgarnego słownictwa wśród uczniów poprzez: tematykę lekcji wychowawczych, zaproszenie specjalistów do pracy w zakresie profilaktyki agresji słownej i fizycznej, nieustanne podkreślanie, że przemoc słowna i inna niesie za sobą prawne konsekwencje.
- Kształtować właściwe postawy i wskazywać wzorce zachowań.
- Uwzględnić tematykę kształtowania postaw i respektowania norm społecznych w planach pracy na rok szkolny 2021/2022.
Zespół ds. Promocji Zdrowia