RAPORT PODSUMOWUJĄCY STARANIA SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE(SzPZ)/PRZEDSZKOLA PROMUJĄCEGO ZDROWIE (PPZ) O NADANIE CERTYFIKATU WOJEWÓDZKIEGO
INFORMACJE PODSTAWOWE O SZKOLE/PLACÓWCE:
Pełna nazwa szkoły/przedszkola/placówki |
Szkoła Podstawowa nr 12 z Oddziałami Integracyjnymi |
W przypadku zespołu szkół proszę wpisać, której szkoły dotyczy raport |
|
Szkoła: (właściwe podkreślić) |
· ubiega się certyfikat wojewódzki · ubiega się o wznowienie certyfikatu wojewódzkiego · ubiega się o certyfikat krajowy |
Adres (ulica, nr, kod, miejscowość) |
Ul. Lelewela 140, 64-920 Piła |
Gmina
|
Piła |
Powiat
|
pilski |
Telefon |
672158148 |
Adres mailowy szkoły/placówki |
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. |
Adres mailowy koordynatora |
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. |
Strona www szkoły |
www.sp12.net.pl |
Imię i nazwisko dyrektora |
Marcin Borowicz |
Imię i nazwisko koordynatora |
Małgorzata Piosik |
Imiona i nazwiska członków zespołu ds. SzPZ/PPZ |
1. nauczyciele: Małgorzata Piosik, Karolina Bereda, Joanna Szczepaniak, Krystyna Zawacka, Anna Kochanek-Dąbruś, Agnieszka Adaszak-Pawlikowska, Wioletta Błaszak, Ewa Kiżewska, Monika Workowska, Marta Rybkowska, Anna Jankowska, Joanna Śmigaj, Ewa Pływaczyk, Alina Kordek, Joanna Wodzińska-Milcz, Dobrosława Tritt, Maciej Bydołek, Anna Thomas, Małgorzata Wucens, Elżbieta Kłysz, Aleksandra Dominiczak, Kamila Niśkiewicz, Małgorzata Sprawska, Wiesława Kozłowska. 2. rodzice: Agnieszka Biernacka 3. uczniowie: współpraca z samorządem szkolnym 4. pracownicy niepedagogiczni: Grażyna Majda 5. inne osoby: Marta Markowska, Iwona Flis |
Data podjęcia uchwały o przystąpieniu do programu |
14.09.2016 r. |
CZĘŚĆ I
(obejmuje okres ostatnich trzech lat)
- WYNIKI DIAGNOZY:
1. Narzędzia użyte do diagnozy w ostatnich trzech latach (wymienić):
· Rok szkolny 2016/2017 Ø Narzędzia: ankieta; obserwacja; wywiad; rozmowa; sprawozdania; wymiana uwag, spostrzeżeń i własnych doświadczeń; analiza wytworów pracy uczniowskiej; · Rok szkolny 2017/2018 Ø Narzędzia: ankieta; obserwacja; wywiad; rozmowa; sprawozdania; wymiana uwag, spostrzeżeń i własnych doświadczeń; analiza wytworów pracy uczniowskiej; · Rok szkolny 2018/2019 Ø Narzędzia: ankieta; obserwacja; wywiad; rozmowa; sprawozdania; wymiana uwag, spostrzeżeń i własnych doświadczeń; analiza wytworów pracy uczniowskiej; · Rok szkolny 2019/2020 W dniu 6.07.2020 r. zaproponowano przedłużenie okresu przygotowawczego o rok (ze względu na sytuację pandemiczną w kraju) · Rok szkolny 2020/2021 Ø Narzędzia: ankieta; obserwacja; wywiad; rozmowa; sprawozdania; wymiana uwag, spostrzeżeń i własnych doświadczeń; analiza wytworów pracy uczniowskiej;
2. Wyniki diagnozy - wyłonione problemy w ostatnich trzech latach (wymienić wszystkie wyłonione):
· Rok szkolny: 2016/2017 Ø Wyłonione problemy: obojętność w relacjach koleżeńskich · Rok szkolny: 2017/2018 Ø Wyłonione problemy: zmniejszone poczucie bezpieczeństwa z powodu zwiększonej liczby uczniów w szkole · Rok szkolny: 2018/2019 Ø Wyłonione problemy: nadużywanie urządzeń telekomunikacyjnych i używek zwłaszcza przez uczniów klas VII i VIII · Rok szkolny 2019/2020 W dniu 6.07.2020 r. zaproponowano przedłużenie okresu przygotowawczego o rok (ze względu na sytuację pandemiczną w kraju) · Rok szkolny 2020/2021 Ø Wyłonione problemy: zmniejszenie poczucia bezpieczeństwa, stosowanie agresji/przemocy wobec innych, uzależnienia.
|
- OPIS PROBLEMÓW PRIORYTETOWYCH:
Wyłonione w ostatnich trzech latach problemy priorytetowe (wymienić):
· Rok szkolny 2016/2017 Wyłoniony problem priorytetowy: zmniejszenie podstawowych zachowań empatycznych w relacjach między uczniami, · Rok szkolny 2017/2018 Wyłoniony problem priorytetowy: zwiększona ilość uczniów zaburzyła poczucie bezpieczeństwa u młodszych uczniów · Rok szkolny 2018/2019 Ø Wyłoniony problem priorytetowy: uzależnienie od różnych używek (alkohol, papierosy, siecioholizm, dopalacze · Rok szkolny 2019/2020 W dniu 6.07.2020 r. zaproponowano przedłużenie okresu przygotowawczego o rok (ze względu na sytuację pandemiczną w kraju) · Rok szkolny 2020/2021 |
- SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANÓW DZIAŁAŃ SZPZ/PPZ MAJĄCYCH NA CELU ROZWIĄZANIE PROBLEMU PRIORYTETOWEGO:
· Rok szkolny 2016/2017 Ø Działania podjęte dla rozwiązania problemu priorytetowego: obchody Dnia Niepełnosprawności, przygotowanie paczek bożonarodzeniowych, akcja „Antydepresyjna Szkoła”, „Dzień Autyzmu”, „Dzień Kropki”, projekt ‘Klasa z empatią” · Rok szkolny 2017/2018 Ø Działania podjęte dla rozwiązania problemu priorytetowego: spotkania z policjantem dla uczniów klas młodszych , spotkania z przedstawicielami Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej, · Rok szkolny 2018/2019 Ø Działania podjęte dla rozwiązania problemu priorytetowego: spotkanie z p. Wróbel „Bezpieczne dzieciaki”, Ośrodek Profilaktyki Uzależnień w Pile pt. „Spójrz inaczej”, prelekcja „Zachowania ryzykowne”, „Światowy Dzień Rzucania Palenia” · Rok szkolny 2019/2020 Ø W dniu 6.07.2020 r. zaproponowano przedłużenie okresu przygotowawczego o rok (ze względu na sytuację pandemiczną w kraju) · Rok szkolny 2020/2021 Ø Działania podjęte dla rozwiązania problemu priorytetowego: spotkanie z p. Wróbel „Bezpieczne dzieciaki”, Ośrodek Profilaktyki Uzależnień w Pile pt. „Spójrz inaczej”, prelekcja „Zachowania ryzykowne”, „Światowy Dzień Rzucania Palenia”, „Dzień bezpiecznego Internetu”.
|
- INFORMACJA NA TEMAT MONITOROWANIA SAMOPOCZUCIA SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ/PRZEDSZKOLNEJ/PLACÓWKI:
· Rok szkolny 2016/2017 Ø Sposób monitorowania: ankieta dla uczniów nt. respektowania norm społecznych, obserwacja, analiza wytworów prac uczniów Ø Wyniki monitorowania: pozytywne · Rok szkolny 2017/2018 Ø Sposób monitorowania: ankieta dla uczniów nt. respektowania norm społecznych, obserwacja, analiza wytworów prac uczniów Ø Wyniki monitorowania: pozytywne · Rok szkolny 2018/2019 Ø Sposób monitorowania: ankieta dla uczniów nt. respektowania norm społecznych, obserwacja, analiza wytworów prac uczniów Ø Wyniki monitorowania: pozytywne · Rok szkolny 2019/2020 · Rok szkolny 2020/2021 Ø Sposób monitorowania: ankieta dla uczniów ,rodziców, nauczycieli nt. respektowania norm społecznych, obserwacja, analiza wytworów prac uczniów Ø Wyniki monitorowania: pozytywne |
- PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ UJĘTYCH W PLANACH SZPZ/PPZ (narzędzia, wnioski):
· Rok szkolny 2016/2017 Ø Narzędzia użyte do ewaluacji: analiza sprawozdań, dokumentacji i dziennika szkolnego Ø Wnioski z ewaluacji: kontynuacja działań Ø Korzyści z podjętych działań: wzrost wiedzy i świadomości środowiska szkolnego · Rok szkolny 2017/2018 Ø Narzędzia użyte do ewaluacji: analiza sprawozdań, dokumentacji i dziennika szkolnego Ø Wnioski z ewaluacji: kontynuacja podjętych działań z naciskiem na relacje wśród młodzieży starszej Ø Korzyści z podjętych działań: poprawa samopoczucia, bezpieczeństwa i wiedzy uczniów na temat stosunków międzyludzkich · Rok szkolny 2018/2019 Ø Narzędzia użyte do ewaluacji: analiza sprawozdań, dokumentacji i dziennika szkolnego Ø Wnioski z ewaluacji: potrzeba utrzymania obecnego stanu stosunków międzyludzkich w szkole, objęcie szczególnym nadzorem młodzieży klas VII i VIII (pojawiające się sygnały kontaktów z używkami i siecioholizmu) Ø Korzyści z podjętych działań: wzrost świadomości zagrożeń płynących z uzależnień i lekceważenia problemów zdrowotnych · Rok szkolny 2019/2020 W dniu 6.07.2020 r. zaproponowano przedłużenie okresu przygotowawczego o rok (ze względu na sytuację pandemiczną w kraju) · Rok szkolny 2020/2021 Ø Narzędzia użyte do ewaluacji: analiza sprawozdań, dokumentacji i dziennika szkolnego Ø Wnioski z ewaluacji: 1. Należy wzmocnić współpracę z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych - zmobilizować ich do częstych kontaktów ze szkołą, szczególnie rodziców uczniów stwarzających problemy. 2. Kontynuować pedagogizację rodziców, wybierając tematykę zgodnie ze zdiagnozowanymi problemami klasowymi. Ustalić harmonogram tych spotkań na cały rok i umieścić go na stronie internetowej szkoły. 3. W pracy z uczniem nierespektującym przyjętych norm i zasad ściśle współpracować ze wszystkimi nauczycielami. 4. Zwiększyć uwagę nauczycieli dyżurujących na miejsce szczególnie niebezpieczne w szkole. 5. Należy zawsze i konsekwentnie reagować na niewłaściwe zachowania uczniów, przejawy przemocy, agresji. 6. Konsekwentnie wzmacniać zachowania uczniów, którzy respektują przyjęte normy i reguły - nagradzać właściwie zachowujące się dzieci. 7. Kontynuować współpracę z instytucjami wspomagającymi pracę szkoły (Policja, Straż Miejska, Sąd Rodzinny, MOPS, Straż Pożarna, Zespół Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych). 8. Systematycznie przypominać reguły zachowania oraz konsekwentnie wymagać od uczniów ich przestrzegania. 9. Kontynuować pracę nad wyeliminowaniem przypadków przezywania, wyśmiewania, obrażania oraz wulgarnego słownictwa wśród uczniów poprzez: tematykę lekcji wychowawczych, zaproszenie specjalistów do pracy w zakresie profilaktyki agresji słownej i fizycznej, nieustanne podkreślanie, że przemoc słowna i inna niesie za sobą prawne konsekwencje. 10. Kształtować właściwe postawy i wskazywać wzorce zachowań. 11. Uwzględnić tematykę kształtowania postaw i respektowania norm społecznych w planach pracy na rok szkolny 2021/2022. Ø Korzyści z podjętych działań: 1. Uczniowie czują się w szkole (podczas nauki zdalnej/stacjonarnej) bezpiecznie; lubią chodzić 2. Wychowawcy/nauczyciele zapoznali uczniów z prawami i obowiązkami uczniów. 3. Uczniowie znają zasady zachowania (86%) i przestrzegają ich. 4. Według rodziców - uczniowie mają wiedzę na temat norm społecznych obowiązujących podczas zajęć zdalnych/stacjonarnych i przestrzegają ich, według nauczycieli – uczniowie nie respektują norm. 5. W szkole przestrzegane są następujące normy: dbanie o wspólne dobro, szacunek do innych, dążenie do zdobycia wiedzy, kultura osobista i higiena, tolerancja. 6. Według rodziców (53%), nauczycieli (65%) i uczniów klas III postawą dominującą w szkole jest koleżeństwo; według uczniów klas VII i VIII – obojętność (48%). 7. Według rodziców i nauczycieli negatywne zachowania występujące w szkole podczas nauki zdalnej to: uczniowie pisali na czacie na tematy niezwiązane z lekcją, grali na lekcjach, nie wyłączali mikrofonu przez co zakłócano lekcję innym, pojawianie się rodziców na lekcjach. 8. Nauczyciele niwelowali te zachowania poprzez: przypominanie „zasad organizacji zajęć online” 9. W opinii rodziców i nauczycieli szkoła jest miejscem, w którym uczniowie mają zapewnione poczucie bezpieczeństwa. 10. Uczniowie wskazują na najsłabiej funkcjonujące obszary zapewniające bezpieczeństwo w szkole, są to: korytarze, boisko. 11. Uczniowie w większości przypadków nie dopuszczają się rażącego naruszania norm społecznych. Zdarzają się jednak przypadki niewłaściwych zachowań (zachowania ryzykowne). W szkole pojawiają się takie zachowania jak: przezywanie, wyśmiewanie, popychanie, poniżanie słowne. Po roku pracy, po przeprowadzeniu szeregu działań udało się nam zniwelować problem palenia papierosów 12. Źródłem wyżej wymienionych zachowań są inni uczniowie (najczęściej koledzy/koleżanki z klasy). 13. O zdarzeniach uczniowie rozmawiali z rodzicami, wychowawcą. 14. Uczniowie wykazują się empatią w stosunku do innych osób. 15. Analiza zapisów w dziennikach lekcyjnych wykazała, że zasady bezpieczeństwa w szkole zostały omówione z uczniami podczas godzin wychowawczych, na zajęciach przedmiotowych omówiono regulaminy pracowni i zasady BHP.
|
CZĘŚĆ II
- OPIS STOPNIA AKCEPTACJI ŚRODOWISKA DLA IDEI SZPZ (w tym stopień świadomości i zaangażowania Rady Pedagogicznej i rodziców):
Całe środowisko szkolne w pełni akceptuje działania zmierzające do realizacji zadań SZPZ. Rodzice angażują się w działania z nimi związane, młodzież rozumie potrzebę samorozwoju w tym względzie
i chętnie włącza się w proponowane akcje.
- IFORMACJA NT. SZKOLEŃ DLA (wymienić):
- Rady Pedagogicznej: „RODO i ochrona danych osobowych”, „Rodo i cyberbezpieczeństwo”,
„Jak rozmawiać z rodzicami?”, „ Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży” - uczniów: „Komunikacja interpersonalna, rozwiązywanie konfliktów, asertywność zagrożenie uzależnieniami”, „Szkodliwość palenia tytoniu”, „Jak mówić o prawach dziecka?”, „Bezpieczeństwo z Pyrkiem”, „Bezpieczeństwo na drodze”, „ Bezpieczeństwo w czasie ferii zimowych i wakacji”, „Internet bezpiecznie i mądrze”, „Zaplątani w sieci”, „Świat emocji”, „Wpływ narkotyków i nowych substancji psychoaktywnych na funkcjonowanie ludzkiego organizmu”, „Cyberprzemoc
i bezpieczeństwo w Internecie, zdrowy styl życia, profilaktyka uzależnień”, „Co zrobić żeby czuć się bezpiecznie?” - rodziców: „Depresja czy bunt nastolatka”, „Szkodliwość palenia tytoniu”, „Profilaktyka zagrożeń – ekran zagrożenie naszych czasów”, „Król Maciuś i prawa dzieci”, „Jak mówić o prawach dziecka?”, „Internet bezpiecznie i mądrze”
- pracowników administracji: „Jak mówić o prawach dziecka?”,
- Warsztaty dla uczniów klas I – VIII z zakresu profilaktyki uzależnień:
- Spotkanie z policjantami w klasach IV – VIII „Bezpieczeństwo w sieci” (29.09.2020, 06.10.2020)
- Spotkanie online z p. Iwoną Flis i M. Markowską nt. „Wsparcie psychologiczno – pedagogiczne
w szkole” (kwiecień 2021) - Spotkanie klas 7 z mł. asp. Olimpią Kubińską (KPP w Pile) nt. „Odpowiedzialność prawna po 13 roku życia” (maj 2021)
- Zajęcia z pedagogiem i psychologiem szkolnym w wymiarze jednego spotkania z każdą klasą
z zakresu radzenia sobie w sytuacjach trudnych (wspomagające rozwój ucznia w sferze emocjonalnej i społecznej): - zajęcia z psychologiem:
klasa 1a- Jesteśmy klasą, 17.05.2021,
klasa 1b- Jak radzić sobie w trudnościach spowodowanych pandemią, 19.05.2021,
klasa 1c- Jak radzić sobie w trudnościach spowodowanych pandemią, 19.05.2021,
klasa 2a- Pogadanka nt. emocji, 20.04.2021,
klasa 2b- Pogadanka nt. emocji, 19.04.2021,
klasa 2c- Przyjaciele tak nie robią, 2.11.2020,
klasa 3a- Jesteśmy klasą, 21.05.2021,
klasa 3b- Dbamy o swoje zdrowie, 5.03.2021,
klasa 3c- Zwracamy uwagę na uczucia innych osób, 9.03.2021,
klasa 4a- Dobre i złe samopoczucie, 22.04.2021,
klasa 4b- Koleżaństwo, dokuczanie, rozwiązywanie problemów, 12.10.2020,
klasa 4c- Dobre i złe samopoczucie, 21.04.2021,
klasa 5a- Czym się różnimy, 20.10.2020,
klasa 5b- Razem się uczymy i razem się bawimy, pogadanka z uczniami, 11.09.2020,
klasa 6a- Określanie własnych wartości, 7.10.2020,
klasa 6b- Określanie własnych wartości,22. 09.2020,
klasa 6c- Określanie własnych wartości, 1.10.2020,
klasa 7a- Kształtowanie mądrego dystansu, 1.02.2021,
klasa 7c- Koncentracja uwagi - wskazówki, 30.03.2021,
klasa 8b- Popełniamy błędy, 2.03.2021,
klasa 8c- Jak radzić sobie ze stresem przed egzaminem?, 29.04.2021
- zajęcia z pedagogiem:
klasa 8c – Mobbing wśród uczniów, 21.09. 2021,
klasa 8d – Mobbing wśród uczniów, 21.09. 2021,
klasa 7a – Mobbing, wyzywanie, wyśmiewanie, 02.10.2020,
klasa 7a – Moje emocje i uczucia, 19.10.2020,
klasa 8b – Moje emocje i uczucia, 19.10.2020,
klasa 6b – Poznajemy się lepiej – moje emocje, 19.10.2020,
klasa 6b – Co to jest konflikt i jakie sposoby znamy na łagodzenie konfliktów, 19.10.2020,
klasa 8d – Konsekwencje braku udziału w nauczaniu zdalnym, 23.10.2020,
klasa 1a – Szkolny kodeks dobrego zachowania, 27.10.2020,
- Zajęcia indywidualne i grupowe dotyczące właściwych zachowań.
- Spotkanie online dla rodziców i nauczycieli na temat zachowań ryzykownych:
- „Depresja i stany lękowe u dzieci” – prelekcja p. K. Giese – Szczap, 29.04.2021
- Dzień Rzucania Palenia Tytoniu „STOP papierosom”- realizacja programu antytytoniowej edukacji zdrowotnej ‘Bieg po zdrowie” – kl. IV. Ponadto odbyły się pogadanki, konkurs plastyczny „Plakat zachęcający do niepalenia tytoniu”.
- Święto Szkoły pod hasłem „Szkoła moją małą ojczyzną”.
- Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych pod hasłem „Uczmy się razem żyć”.
- Spotkanie online policjanta (mł. asp. Olimpia Kubińska, KPP w Pile) z rodzicami
i uczniami klas IV – VIII na temat „Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci” (w ramach Dnia Bezpiecznego Internetu).
- Kwiecień miesiącem eko-zdrowia pod hasłem „Piękna nasza Polska cała” (stworzenie TABLICY ZDROWIA – zadaniem uczniów było umieszczenie swoich propozycji, w jaki sposób można dbać o zdrowie np. ciekawostki, zdjęcia – zdrowego śniadania, podejmowanej aktywności fizycznej, przepisy na zdrowe posiłki, ciekawe artykuły lub filmiki). Ponadto uczniowie klas IV – VIII wykonali prezentację na temat piękna naszej ojczyzny, uwzględniając , jak w tych miejscach można zdrowo i aktywnie spędzić czas.
- Zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów.
W związku z sytuacją epidemiczną w naszym kraju i przejściem na kształcenie zdalne staraliśmy się mobilizować uczniów, rodziców i nauczycieli do większej aktywności fizycznej poprzez:
- „Wyniki - Wyzwania dla zdrowia”: wyzwanie polegało na monitorowaniu i rejestrowaniu swojej codziennej aktywności fizycznej np.: chodzenie, bieganie, jazda na rowerze/rolkach – minimum całej aktywności podczas wyzwania to około 25000 kroków (ok. 17.5 km);
- dla społeczności lokalnej na boisku szkolnym uruchomiono siłownię.
Wychowawcy raz w miesiącu realizowali na godzinie do dyspozycji wychowawcy następujące tematy dotyczące „Wychowania do wartości”:
miesiąc |
temat |
wrzesień 2020 |
Definiujemy pojęcie wartości. |
październik 2020 |
Jestem dobrym kolegą. |
listopad 2020 |
Szkoła moja małą ojczyzną. |
grudzień 2020 |
Na czym polega wzajemny szacunek i tolerancja? |
styczeń 2021 |
Odpowiadam za bezpieczeństwo swoje i innych. |
marzec 2021 |
Uczciwy, czyli jaki? |
kwiecień 2021 |
Savoir vivre na co dzień. |
maj 2021 |
Prawa i obowiązki członków rodziny. |
czerwiec 2021 |
Mój dowód tożsamości. |
WNIOSKI:
- We wszystkich klasach zrealizowano powyższe tematy. Uczniowie chętnie uczestniczyli
w zajęciach wychowawczych, zrozumieli jak ważne w życiu człowieka jest kierowanie się wartościami oraz zbudowali własny system wartości, którym chcieliby kierować się na co dzień. - Należy kontynuować zadania profilaktyczno – wychowawcze w formie harmonogramu dostosowane do rozpoznań w oparciu o diagnozę na rok szkolny 2021/2022.
REKOMENDACJE WYCHOWAWCÓW na rok szkolny 2021/2022:
- zdrowy styl życia,
- zdrowe odżywianie,
- sport, aktywność ruchowa w życiu człowieka,
- świadome - elementarne budowanie relacji,
- uczciwość w relacjach międzyludzkich,
- edukacja emocjonalna (radzenie sobie w sytuacjach trudnych, pokojowe rozwiązywanie konfliktów, umiejętność rywalizacji),
- ekologia, ratunek dla środowiska, jak żyć eko,
- savoir – vivre, kultura słowa, ubioru, zachowania,
- savoir – vivre w sieci,
- niebezpieczeństwo w cyberprzestrzeni,
- organizowanie spotkań ze specjalistami celem uwypuklenia problemów, budzenia świadomości i odpowiedzialności wśród uczniów.
- INFORMACJA NT. WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI:
- Wspólne organizowanie spotkań online z rodzicami – „Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne
w szkole” - Spotkanie online policjanta (mł. asp. Olimpia Kubińska, KPP w Pile) z rodzicami
i uczniami klas IV – VIII na temat „Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci” (w ramach Dnia Bezpiecznego Internetu).
- Spotkanie online dla rodziców i nauczycieli na temat zachowań ryzykownych:
- „Depresja i stany lękowe u dzieci” – prelekcja p. K. Giese – Szczap, 29.04.2021
- INFORMACJA NT. WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM:
- Organizowanie festynu z okazji Dnia Dziecka przy współpracy z Stowarzyszeniem Osób Niepełnosprawnych
- Współpraca ze Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną, Policją, Strażą Pożarną, Ośrodkiem Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie.
- Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Pile.
CZĘŚĆ III
PROGRAM EDUKACJI ZDROWOTNEJ - opis przebiegu i efektów z ewaluacji programu (pogram dołączyć do raportu, jako załącznik):
Program Szkoły Promującej Zdrowie został napisany w korelacji z Programem Profilaktycznym Szkoły, kalendarzem szkoły oraz zgodnie ze standardami promującej zdrowie. Edukacja zdrowotna stanowi ważny element programu nauczania i wychowania. Od wielu lat trwa współpraca ze Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Pile i wspólnie realizujemy różne programy.
W 2004 roku po raz pierwszy otrzymaliśmy certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie. Wśród efektów z ewaluacji programu możemy wymienić:
- wzrost wiedzy na temat zachowań ryzykownych;
- świadomość zagrożeń drogowych;
- znajomość sposobów aktywnego spędzania czasu;
- nawyk prawidłowego odżywiania;
- postawa asertywna odnośnie stosowania używek;
- wspólne organizowanie imprez;
- tolerancja i pomaganie osobom niepełnosprawnym.
W związku z sytuacją epidemiczną w naszym kraju i przejściem na kształcenie zdalne staraliśmy się mobilizować uczniów, rodziców i nauczycieli do większej aktywności fizycznej poprzez:
- tzw. „Wyniki - Wyzwania dla zdrowia”: wyzwanie polegało na monitorowaniu i rejestrowaniu swojej codziennej aktywności fizycznej np.: chodzenie, bieganie, jazda na rowerze/rolkach – minimum całej aktywności podczas wyzwania to około 25000 kroków (ok. 17.5 km);
- dla społeczności lokalnej na boisku szkolnym uruchomiono siłownię.
Wszystkie założone cele w okresie przygotowawczym
w latach 2016-2021 zostały zrealizowane – Załącznik nr 2
CZĘŚĆ IV
DOKUMENTACJA Z PRZEBIEGU PRACY SZPZ/PPZ (wymienić nazwy dokumentów):
- Karta zgłoszenia szkoły/ placówki do Wielkopolskiej Sieci Szkół Promującej Zdrowie
- Program Szkoły Promującej Zdrowie 2016-2019 (wydłużony o rok szkolny 2020/2021).
- Załącznik nr 1 i 2 do Programu Szkoły Promującej Zdrowie – okres przygotowawczy 2016-2019 (wydłużony o rok szkolny 2020/2021).
- Raporty roczne z wyników działań Szkoły Promującej Zdrowie (2016/2017, 2017/2018, 2018/2019, 2020/2021).
- Raport podsumowujący starania Szkoły Promującej Zdrowie o nadanie Certyfikatu Wojewódzkiego.
Podpis dyrektora: Podpis koordynatora ds.SzPZ/PPZ:
…………………………………. ………………………………………..
…………………………… …………………………………..
miejscowość data
* Wersję elektroniczną i papierową raportu proszę przesłać do właściwego koordynatora rejonowego oraz umieścić na stronie internetowej szkoły/placówki.
W przypadku zespołu szkół proszę przesłać raport dla każdego typu szkoły oddzielnie.